Globalizacja w pewnym stopniu przyczyniła się do przyśpieszenia zmian klimatycznych. Wizja szybkiego i taniego zysku poprzez wykorzystanie taniej siły roboczej przy braku jakichkolwiek standardów ekologicznych, doprowadziła do znacznego podwyższenia średniego temperatury na globie.
W dobie globalnego handlu, wymiany informacji i organizacji międzynarodowych, mamy możliwość zaadresowania tego problemu. Wyzwanie leży nie tyle co w dostrzeżeniu zagrożenia, co w jego skutecznym zapobieganiu. Nie da się ukryć, że świat w przeciągu najbliższych 10 lat nie przejdzie gwałtownej transformacji energetycznej na np. Odnawialne źródła energii. Jednocześnie dostrzegamy wahania wśród polityków odnośnie zdecydowanych działań na rzecz klimatu. Przykładem tego było wypowiedzenie Traktatu Paryskiego przez prezydenta Stanów Zjednoczonych, Donalda Trumpa. Pokazuje to, że doraźne interesy jednego z najsilniejszych narodów na świecie, może podważyć sens działań mających na celu ochronę całość gatunku ludzkiego. Brak pewnej egzekutywy na świecie sprawia, że partykularny interes stoi powyżej interesu całego globu. Pewną wizję tego problemu przedstawia nam gra Sid Meier’s Civilization VI. Dostrzegamy tam funkcjonujący model globalnego ocieplenia, do którego my, jako gracze reprezentujący cywilizacje, się przykładamy. Widzimy takie procesy jak: wzrost poziomu mórz i oceanów, intensyfikacja susz, niebezpieczne burze, wyjaławianie się ziemi. Teraz naszą planetę zamieszkuje 7 miliardów ludzi, którzy zużywają coraz więcej energii i drastycznie zmieniają powierzchnię Ziemi. Można oszacować, że w ciągu 200 lat, między rokiem 1800 a 2000, liczba ludności wzrosła 8- krotnie, emisje dwutlenku węgla 21-krotnie, produkcja energii pierwotnej 32-krotnie, produkt globalny brutto (z uwzględnieniem inflacji) 100-krotnie, a długość dziennego przemieszczania się (oprócz chodzenia i biegu) 1000-krotnie. Dlatego uzasadnione jest nazywanie naszych czasów epoką antropocenu, w której działania ludzkie dają efekt porównywalny z wielkoskalowymi procesami geologicznymi w przeszłości. Węgiel z zasobów kopalnych, które powstawały w skorupie ziemskiej przez wiele milionów lat, jest uwalniany do atmosfery w ogromnych ilościach w postaci dwutlenku węgla w skali czasowej dziesięcioleci. Gra oddaje to co przytoczone. Warto nadmienić, że Civilization VI cieszy się szerokim zainteresowaniem. Jest 24 tytułem na najpopularniejszej platformie steam, gdzie znajdziemy tysiące innych tytułów. Jako gracze, którzy wcielają się w liderów cywilizacji, podejmujemy różne decyzje. Jedną z nich jest decyzja o wydobyciu węgla i konstrukcji kolejnych elektrowni węglowych. Realnie możemy zaobserwować wzrost globalnego problemu jakim jest wzrost CO2 w powietrzu i podniesienie się poziomu wód. Jednocześnie gra ma rozwinięty system, podobny do głosowanie na forum ONZ. Państwa mogą tam zdecydować jaki problem adresują następny oraz w jaki sposób. Po zapadnięciu decyzji cywilizacja nie ma innego wyboru jak się podporządkować decyzji. Pokazuje to nam, że potrzeby współczesnego, globalnego świata znajdują potwierdzenie nawet w grach.